Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Bekijk onze privacy policy

 

   

Bonne Consult | Overgang - Menopauze

Overgang vanaf je 40ste?! 5 tips om overgangsklachten te voorkomen

Klachten vanaf je 45ste – nee dat hoeft niet!

Hoezo te jong voor overgangsklachten? Weet je dat je lichaam zich gedurende ongeveer 5 tot 7 jaar voorbereidt op de menopauze? We noemen dit ook wel de peri-menopauze. Het is een geleidelijk proces dat gepaard kan gaan met verschillende typische overgangsklachten, zoals opvliegers en nachtelijk transpireren. Er zijn echter ook niet-typische overgangsklachten zoals: moeheid, slapeloosheid, gejaagdheid, onrust, concentratie-/geheugenverlies, wisselend humeur, depressiviteit, sneller emotioneel, hartkloppingen, psychische en sociale klachten, etc. Die klachten kunnen soms lijken op stressklachten en bovendien versterkt het elkaar. Dit kan al vanaf je 45ste starten, maar in sommige gevallen ook al eerder. Moeten we daar mee leren leven en wachten tot de overgang voorbij is? Of kunnen we daar zelf wat aan doen? Of nog liever… kunnen we het voorkomen?

5 tips om overgangsklachten te voorkomen of ervan af te komen

1. KENNIS
De menopauze is de laatste menstruatie. De menopauze kan alleen achteraf worden vastgesteld als je gedurende een jaar na de laatste menstruatie geen nieuwe menstruatie meer hebt. Dit is meestal rond je 51ste. De overgang (ook wel perimenopauze genoemd) is de periode om deze menopauze heen. Dit staat volledig los van de fysieke en psychische klachten die je kunt hebben. Deze beginnen vaak al járen voordat je stopt met menstrueren! Bovendien stopt het niet na de menopauze, want dan komt nog de postmenopauze die ook een paar jaar kan duren. Ongeveer 20% van de vrouwen merkt weinig van de overgang, maar de rest heeft klachten. Soms zelfs zo erg dat het ziekteverzuim of baanverlies tot gevolg heeft.

Even wat getallen en feiten:
– 80% van werkende vrouwen tussen 40-55 jaar ervaart overgangsklachten als problematisch
– 34% van het ziekteverzuim van vrouwen in de zorg tussen 40-55 jaar komt door overgangsklachten
– In 2011 is een toename van 11% burnout vooral bij vrouwen boven de 45 jaar

Reden genoeg om je goed voor te bereiden om deze nieuwe levensfase zo fit mogelijk tegemoet te treden. En hoe bereid je je goed voor?

De meeste vrouwen hebben last van overgangsklachten. Bespreek het eens met vriendinnen. Welke klachten/veranderingen ervaren zij? Hoe gaan zij ermee om? Het is fijn om steun en begrip te krijgen. En soms helpt het ook als je weet dat je echt niet de enige bent! Of sluit je aan bij een FB-groep, zoals https://www.facebook.com/groups/Overgang.Menopauze/
Schakel hulp in, laat je informeren bij de huisarts of bij gespecialiseerde overgangsconsulenten.

Ook zijn er online (twitter)spreekuren zoals bij @vrouwenpoli, veel ziekenhuizen hebben dit ook.

Of Google eens op internet. Een van mijn favoriete sites is http://energiekevrouwenacademie.nl maar er zijn er natuurlijk nog veel meer.
Lees erover. Er zijn veel leuke en goed leesbare boeken geschreven, zoals bijvoorbeeld:
– Meno Blues van Pauline Ottervanger en Wilma Smit
– De overgang als bron van kracht van Christiane Northrup
– De Hormoonfactor van Ralph Moorman
– Alles wat je moet weten over de overgang van Saron Petronilia, etc.

Bekijk eens filmpjes op YouTube:

2. LEEFSTIJL
Een gezonde leefstijl is fundamenteel! Extra bewegen (3x per week tenminste 30 minuten), voldoende nachtrust, ontspanning en gezonde voeding vormen de basis van een goede leefstijl. Vrouwen met een gezonde leefstijl die een gezonde Mediterrane voeding met veel groenten en vis (3 x per week) aanhouden, hebben gemiddeld minder klachten dan vrouwen die weinig bewegen en een Westerse voeding met veel koolhydraten en suikers aanhouden. Hoe komt dit eigenlijk?

Suiker is een van de (lichamelijke) stressbronnen van je lijf. Het zorgt o.a. voor extra opvliegers. Ditzelfde geldt voor o.a. koffie (cafeïne) en zwarte thee (theïne). Liever beperken dus. Met bewegen maak je endorfines aan die je nodig hebt om je temperatuurcentrum te reguleren. Dat helpt dus tegen opvliegers, maar endorfines kun je ook uit voeding halen. Het gaat nu te ver om hier diep op in te gaan, maar ik zal zeker nog een blog wijden aan het effect van bewegen en voeding en vooral welke soorten helpen je overgangsklachten te beperken.

3. MINDER STRESS
Maar met alleen een gezonde leefstijl red je het niet. Stress speelt ook een belangrijke rol bij de mate waarin je opvliegers, hoge bloeddruk en andere klachten ervaart. Dus loslaten die stress! Maar ja, lekker simpel gezegd. Mijn vuistregel is: als er een probleem is, verander wat je kunt veranderen, oefen invloed uit op wat je kunt beïnvloeden. Kun je dat niet? Laat het dan nu los en maak je geen zorgen over wat misschien nooit gebeuren zal.

Bij stresshantering leer je veel te “ont”moeten, maar één ding moet! En dat is: iedere dag ontspannen. Tegenover iedere inspanning staat ontspanning. Begin klein! Een eenvoudige ademoefening van 3x per dag 3 minuten is ook ontspanning. Kleine moeite, groot plezier! Volg later mijn blogs over hartcoherentie!

Ook over deze beide thema’s zal ik nog uitgebreid gaan bloggen.

4. AUTHENTICITEIT
Een valkuil van velen is om zich teveel te voegen naar de ander, altijd maar aan de verwachtingen van anderen te willen voldoen. Maar wat wil jij? Wie ben jij? Durf te zijn wie je bent in plaats van wie je denkt te moeten zijn. Je mag zijn wie je bent, met al je imperfecties.

“Een mens wordt niet geëerd omdat hij nooit eens valt,
maar omdat hij iedere keer als hij valt weer opstaat” (o.a. Nelson Mandela)

5. GELUK
Geluk is maakbaar. Als je weet wat je wilt, je passie volgt en doet wat je leuk vindt, volgt geluk vanzelf. Gelukkige mensen lachen meer en lachen maakt weer endorfines vrij die helpen overgangsklachten te verminderen.

In mijn komende blogs zal ik steeds een van bovenstaande thema’s verder uitdiepen en je praktische handvatten 

Leuk als je me blijft volgen! 

Of schrijf je in op mijn nieuwsbrief!