Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Bekijk onze privacy policy

 

   

Bonne Consult | Balans werk en privé 

Pauzes zijn functioneel! 

Lees hier hoe je pauzes functioneel kunt inzetten!

Naarmate je ouder wordt, lijkt de tijd steeds sneller voorbij te gaan. Terwijl toen je nog een kind was, 6 weken zomervakantie super lang leken.

Maar de tijd gaat niet sneller voorbij nu we volwassen zijn…; wij zijn het die snel aan de tijd voorbijgaan!!!

Tijd nemen voor jezelf is een voorwaarde om werkstress te voorkomen. Door de komst van het informatietijdperk is de verhouding tussen informatie opnemen, verwerken en weer loslaten aardig zoek geraakt. We zitten de hele dag in ons hoofd en zijn druk, druk, druk. We worden er lekker onrustig van en ontspannen wordt steeds moeilijker.

 
Door onszelf geen rust te gunnen, geven we ons geen gelegenheid alle informatie los te laten en wordt ons hoofd steeds voller. Ons werkgeheugen raakt overvol, waardoor we steeds minder productief worden en steeds meer fouten gaan maken. Dus eigenlijk kost het ons steeds meer moeite om dezelfde prestatie neer te zetten.

 
Dus waarom draaien we het niet om? Om productiever te zijn, moeten we ervoor zorgen dat we van tijd tot tijd informatie loslaten. We moeten dus even herstellen en uit ons hoofd.

En hoe doe je dat? Heel simpel.

– Doe oefeningen waarmee je uit je hoofd gaat.
Dit doe je door al je zintuigen te gebruiken: zien, horen, proeven, ruiken, voelen.

– Neem ieder uur of anderhalf uur even een micropauze.
Een micropauze duurt slechts 90 seconden. Langer hoeft niet. Dat moet in te plannen zijn, toch?!

– Neem tussen-de-middag een iets langere pauze van ong. 20-30 minuten (langer mag ook, hoor).
Even van je werkplek af een ommetje maken in de frisse buitenlucht doet wonderen.

Leuke boekentip!

100 MicroBreaks,  van Albert Sonnevelt.

Voorbeeld van een “micropauze”

(speciaal voor veelvuldig computergebruikers om de schouders los te krijgen)

✔ Zet je voeten plat op de grond. Ze staan in een lichte “V”-vorm: je voorvoeten iets   breder wegzetten dan je hakken

✔ Je enkels staan in een rechte hoek van 90 graden t.o.v. je voeten en je onderbenen

✔ Je knieën wijzen recht naar voren en zijn in lijn met je heupen

✔ Zorg ervoor dat je op je zitbeenknobbels zit (niet ervoor, niet erachter)

✔ Je rug is los van de rugleuning van de stoel. Je zoekt voortdurend de balans tussen spanning en ontspanning

✔ Je schouders zijn lekker los en ontspannen

✔ Je armen en handen hangen soepel naar beneden. Je handen rusten op je bovenbenen of hangen naast je lichaam

✔ Trek vervolgens de schouders langzaam op. Zet de beweging in vanuit je voeten en merk dat je hele lichaam mee wil doen

✔ Trek je schouders hoog op

✔ Laat ze daarna met een zachte plof vallen. Let op: laat je lichaam niet helemaal inzakken, maar behoud een rechte rug

✔ Schud je armen en schouders even lekker uit

✔ Herhaal deze oefening in totaal 10 maal

 
Heerlijk om zo alle spanning van je schouders te laten zakken! 

Veel succes ermee!

Leuk als je me blijft volgen! 

Of schrijf je in op mijn nieuwsbrief!